آشنایی با جنبه های هوش در گیاهان

آشنایی با جنبه های هوش در گیاهان

 

  intelligence in plants

 

 قرن هاست که گیاهان را به عنوان آفریدگانی منفعل و بی اراده در نظر می گیرند. تصور می شود رشد و نمو آنها از پیش تعیین شده است و تنها در پاسخ به تنش به طور موقت دچار وقفه می شود. چون گیاهان فاقد حرکت قابل مشاهده آشکاری هستند، به نظر می رسد آنها از رفتار و هوش بی بهره هستند. با وجود این، آنها هر چشم اندازی را تحت سلطه خود دارند و 99 درصد توده زنده زمین را به خود اختصاص داده اند. بنابراین بین نگرش متداولی که نسبت به گیاهان وجود دارد و موفقیت گیاهان در اشغال جای جای کره زمین تعارض آشکاری وجود دارد.


 

از آنجا که نور در همه جا به راحتی در دسترس بود، گیاهان فتوسنتزکننده از همان آغاز تکامل خود در دریا، از تحرک و جابه جایی کناره گرفتند. اما سکنی گزیدن در زمین به این مفهوم بود که منابع ضروری در همه مکان ها و همه زمان ها به طور یکسان توزیع نشده است از این رو، رقابت برای آنها شدیدتر و عمیق تر شد در نتیجه شکل های جدیدی از رفتار در گیاهان تکامل یافت تا به آنها اجازه کاوش کارآمدتر را در محیط گرداگردشان بدهد.

 

گیاهان با حساسیت چشمگیری دست کم 15 متغیر محیطی متفاوت را پیوسته بررسی می کنند. برای مثال جاپایی که روی خاک باقی می ماند یا سنگی که در جوار گیاهی قرار دارد، درک می شود و روی گیاه اثر می گذارد . ما برای بیشتر این پیام ها که طی کسری از ثانیه هدایت می شود، گیرنده یی نمی شناسیم و حتی نمی توانیم آن را حدس بزنیم. پاسخ های هماهنگ و یکپارچه پس از رجوع به بانک اطلاعات درونی ایجاد می شود. این بانک ، وضعیت بوم شناختی محیطی را که گیاه در آن به سر می برد، مشخص می کند. اما پاسخ های هماهنگ و یکپارچه به برقراری ارتباط نیاز دارد. سلول ها و بافت های گیاهی به کمک مولکول های متنوعی با هم ارتباط برقرار می کنند.

 

پروتئین ها، پپتیدها، هورمون ها، لیپیدها، قطعاتی از دیواره سلولی و دیگر کربوهیدرات های پیچیده می توانند نقش پیام رسان را ایفا کنند. پیام های مکانیکی، هیدرولیکی، اکسیداسیونی و الکتریکی نیز در برقراری ارتباط موثرند. اینکه هر سلول گیاه چگونه خود را با این حجم از اطلاعات وفق می دهد، هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما می دانیم حتی سلول هایی که از لحاظ شکل ظاهری عین هم هستند، به یک پیام پاسخ های متفاوتی می دهند. بنابراین برای بروز شکل های متفاوتی از رفتار جاندار، رفتارهای تک تک سلول ها باید به نحوی هماهنگ شود. اما این امر چگونه با «هوش » ارتباط پیدا می کند؟ ما انسان ها هوش را با تشخیص حرکت می شناسیم. اما این تعریف کامل نیست. غلبه کامپیوترهای شطرنج باز بر «گری کاسپارف » این ادعا را به اثبات رساند. البته عمل رفتار هوشمندانه در هر جانداری، افزایش سازگاری با محیط است.

 

اگر هوش به صورت رفتاری تعریف شود که طی زندگی جاندار به طور سازشی قابل تغییر است، آنگاه در گیاهان انعطاف پذیری رفتاری، جایی است که هوش خود را نشان می دهد. اما جست وجوی رفتار هوشمندانه در گیاهانی که در گلخانه های ما پرورش داده می شوند، به سادگی امکان پذیر نیست. برای اینکه هر جانداری پاسخ هوشمندانه یی از خود بروز دهد، شرایط محیطی چالش زا نیاز است . ساقه در حال رشد می تواند با کمک نور مادون قرمز، نزدیک ترین همسایه های رقیب خود را حس کند، نتیجه فعالیت های آنها را پیش بینی کرده و اگر لازم باشد به نحوی مانع وقوع آن شود. شکل ساقه ، رشد و جهت گیری آن برای حفظ بهترین موقعیت نسبت به نور خورشید، تغییر می کند. موقعیت برگ ها برای دریافت نور مناسب اصلاح می شود. وقتی همسایه های رقیب به نخل استیلت نزدیک می شوند، کل گیاه با رشد متفاوت ریشه های پشتیبانی که ساقه را حمایت می کنند، به سادگی جابه جا می شود. ریزوم (ساقه زیرزمینی که جوانه و ریشه دارد) بعضی گیاهان علفی، با رشد کردن به سمت نواحی عاری از رقیب یا غنی از منابع غذایی، محل زندگی خود را برمی گزیند. ریشه ها، شیب رطوبت و مواد معدنی را در خاک دنبال می کنند . وقتی ریشه به بخش های غنی خاک می رسد، بر میزان رشد خود می افزاید، اما وقتی ریشه های رقیب نزدیک می شود، رشد خود را کند می سازد و به این ترتیب از نزدیک شدن به آنها طفره می رود. سس که نوعی گیاه انگل است، ظرف یک یا دو ساعت پس از اولین تماس اش با گیاه میزبان، قابلیت بهره برداری از آن را می سنجد.

 

اگر به نظر برسد گیاه میزبان نمی تواند احتیاجات این انگل گیاهی را تامین کند، جست وجو برای میزبان پربارتر از سر گرفته می شود. اما اگر تصمیم گیاه بر این باشد که میزبان را استثمار کند، سس به کمک تعدادی پیچک ویژه به دور ساقه های گیاه میزبان می پیچد و مکنده های خود را در پیکره آن فرو می برد. چند روز بعد سس برداشت منابع غذایی میزبان را آغاز می کند. چنین رفتارهای هوشمندانه یی چگونه بدون مغز سازمان می یابند؟ بیشتر پیام های گیاه را کلسیم میانجیگری می کند و امواج کلسیم در درون سلول ها امکان پردازش اطلاعات را فراهم می سازند. به هر حال، هنوز تا شناخت کامل رفتارهای هوشمندانه گیاهان راه درازی در پیش رو داریم.

حسین زاغری

سلام بر ابراهیم خلیل الله

سلام بر ابراهیم خلیل الله

 

zebh.jpg&t=1

عید قربان

"ای ابراهیم! خداوند از ذبح اسماعیل درگذشته است، این گوسفند را فرستاده است تا بجای او ذبح كنی، تو فرمان را انجام دادی!"

الله اكبر!

یعنی كه قربانی انسان برای خدا _ كه در گذشته، یك سنت رایج دینی بود و یك عبادت _ ممنوع! در"ملت ابراهیم"، قربانی گوسفند، بجای قربانی انسان!‍ و از این معنی دارتر، یعنی كه خدای ابراهیم، هم‌چون خدایان دیگر، تشنه خون نیست. این بندگان خدای اند كه گرسنه اند، گرسنه گوشت! و از این معنی‌دارتر، خدا، از آغاز، نمی‌خواست كه اسماعیل ذبح شود، می‌خواست كه ابراهیم ذبح كننده اسماعیل شود، و شد، چه دلیر! د یگر، قتل اسماعیل بیهوده است، و خدا از آغاز می‌خواست كه اسماعیل، ذبیح خدا شود، و شد، چه صبور! دیگر، قتل اسماعیل، بیهوده است! در اینجا، سخن از "نیاز خدا" نیست، همه جا سخن از "نیاز انسان" است، و این چنین است "حكمت" خداوند حكیم و مهربان، "دوستدار انسان"، كه ابراهیم را، تا قله بلند "قربانی كردن اسماعیلش" بالا می برد، بی‌آن‌كه اسماعیل را قربانی كند! و اسماعیل را به مقام بلند "ذبیح عظیم خدا" ارتقاء می‌دهد، بی آن‌كه بر وی گزندی رسد!
كه داستان این دین، داستان شكنجه وخود آزاری انسان و خون و عطش خدایان نیست داستان "كمال انسان"است، آزادی از بند غریزه است، رهایی از حصار تنگ خودخواهی است، و صعود روح و معراج عشق و اقتدار معجزه آسای اراده بشریست و نجات از هر بندی و پیوندی كه تو را به نام یك «انسان مسئول در برابر حقیقت"، اسیر می كند و عاجز، و بالأخره، نیل به قله رفیع "شهادت"، اسماعیل‌وار، و بالاتر از "شهادت" _ آن‌چه در قاموس بشر، هنوز نامی ندارد _ ابراهیم‌وار! و پایان این داستان؟ ذبح گوسفندی، و آن‌چه در این عظیم‌‌ترین تراژدی انسانی، خدا برای خود می‌طلبید؟ كشتن گوسفندی برای چند گرسنه‌ای!
موسم عید است. روز شادی مسلمانان. روز قبولی در جشن بندگی خداوند. ای مسلمان حج‌گزار و ای كسی كه در شكوهمندترین آیین دینی از زخارف دنیا دور شدی و به او نزدیكتر. ایام حج را نشانه‌ای از پاكیزگی، رهایی، آزادگی، آگاهی و معنویت بدان، بدان كه زمین سراسر حجی است كه تو در آنی و باید با سادگی ، وقوف در جهان درون و بیرون و قربانی كردن همه آرزوهای پوچ دنیوی، خود را برای سفر بزرگ آماده كنی. انسان مسافر چند روزه كاروان زندگی است.
سلام بر ابراهیم، سلام بر محمد و سلام بر همه بندگان صالح خداوند.
 
حسین زاغری

داستانی زیبا

آهنگر

 

 

 

 آهنگری بود كه پس از گذران جوانی پر شر و شور تصمیم گرفت روحش را وقف خدا كند. سالها با علاقه كار كرد، به دیگران نیكی كرد، اما با تمام پرهیزگاری، در زندگیش چیزی درست به نظر نمیآمد حتی مشكلاتش مدام بیشتر میشد.

 

 

روزی دوستی به دیدنش آمده بود پس از اطلاع از وضعیت دشوارش به او گفت : "واقعاً عجیب است. درست بعد از این كه تصمیم گرفته ای مرد خدا ترسی بشوی، زندگیت بدتر شده. نمی خواهم ایمانت را ضعیف كنم اما با وجود تمام تلاشهایت در مسیر روحانی، هیچ چیز بهتر نشده."

 

 

 آهنگر بلافاصله پاسخ نداد. او هم بارها همین فكر را كرده بود و نمی فهمید چه بر سر زندگیش آمده است. اما نمیخواست دوستش را بی پاسخ بگذارد،کمی فکر کرد و ناگهان پاسخی را كه میخواست یافت. این پاسخ آهنگر بود: در این كارگاه فولاد خام برایم می آورند که باید از آن شمشیر بسازم. میدانی چطور این كار را میكنم؟ اول فولاد را به اندازه جهنم حرارت می دهم تا سرخ شود.

 

بعد با بی رحمی، سنگین ترین پتك را بر میدارم و پشت سر هم به آن ضربه میزنم تا این كه فولاد شكلی بگیرد كه میخواهم. بعد آن را در ظرف آب سرد فرو میكنم بطوریکه تمام این كارگاه را بخار فرا میگیرد. فولاد به خاطر این تغییر ناگهانی دما، ناله میكند و رنج می برد. باید این كار را آن قدر تكرار كنم تا به شمشیر مورد نظرم دست بیابم. یك بار كافی نیست.

 

 آهنگر لحظه ای سکوت کرد و سپس ادامه داد: گاهی فولاد نمیتواند تاب این عملیات را بیاورد. حرارت، ضربات پتك و آب سرد باعث ترك خوردنش می شود. میدانم كه از این فولاد هرگز شمشیر مناسبی در نخواهد آمد لذا آن را کنار می گذارم.

 

 آهنگر باز مكث كرد و بعد ادامه داد: میدانم كه خدا دارد مرا در آتش رنج فرو میبرد. ضربات پتكی را كه بر زندگی من وارد كرده، پذیرفته ام و گاهی به شدت احساس سرما میكنم، انگار فولادی باشم كه از آبدیده شدن رنج میبرد.

 

 اما تنها چیزی كه میخواهم این است:   

"خدای من، از كارت دست نكش، تا شكلی را كه تو میخواهی، به خود بگیرم. با هر روشی كه می پسندی، ادامه بده، هر مدت كه لازم است، ادامه بده، اما هرگز مرا به میان فولادهای بیفایده پرتاب نكن."

سعید لرستانی



همیشه بدان...

* هیچوقت به کسی که غم سنگینی دارد نگو " می دانم چه حالی داری " چون در واقع نمی داني.

* یادت باشد گاهی اوقات بدست نیاوردن آنچه می خواهی نوعی شانس و اقبال است.

*هیچوقت به یک مرد نگو موهایش در حال ریختن است. خودش این را می داند.

*از صمیم قلب عشق بورز. ممکن است کمی لطمه ببینی، اما تنها راه استفاده بهینه از حیات همین است.

*در مورد موضوعی که درست متوجه نشده ای درست قضاوت نکن.
وقتی از تو سوالی را پرسیدند که نمی خواستی جوابش را بدهی، لبخند بزن و بگو:  "برای چه می خواهید بدانید؟"

*هرگز موفقیت را پیش از موقع عیان نکن.

*هیچوقت پایان فیلم ها و کتابهای خوب را برای دیگران تعریف نکن. 
 

*وقتی احساس خستگی می کنی اما ناچاری که به کارت ادامه بدهی، دست و صورتت را بشوی و یک جفت جوراب و یک پیراهن تمیز بپوش. آن وقت خواهی دید که نیروی دوباره بدست آورده ای. 
 

*هرگز پیش از سخنرانی غذای سنگین نخور. 
 

*راحتی و خوشبختی را با هم اشتباه نکن. 
 

*هیچوقت از بازار کهنه فروشها وسیله برقی نخر. 
 

*شغلی را انتخاب کن که روحت را هم به اندازه حساب بانکی ات غنی سازد. 
 

*سعی کن از آن افرادی نباشی که می گویند : " آماده، هدف، آتش "    
 

*هر وقت فرصت کردی دست فرزندانت را در دست بگیر. به زودی زمانی خواهد رسید که او اجازه این کار را به تو نخواهد داد. 
 

*چتری با رنگ روشن بخر. پیدا کردنش در میان چتر های مشکی آسان است و به روزهای غمگین بارانی شادی و نشاط می بخشد. 
 

*وقتی کت و شلوار تیره به تن داری شیرینی شکری نخور. 
 

*هیچوقت در محل کار درمورد مشکلات خانوادگی ات صحبت نکن. 
 

*وقتی در راه مسافرت، هنگام ناهار به شهری می رسی رستورانی را که در میدان شهر است انتخاب کن.

*در حمام آواز بخوان.

*در روز تولدت درختی بکار.

*طوری زندگی کن که هر وقت فرزندانت خوبی، مهربانی و بزرگواری دیدند، به یاد تو بیفتند.

*بچه ها را بعد از تنبیه در آغوش بگیر.

*فقط آن کتابهایی را امانت بده که از نداشتن شان ناراحت نمی شوی.

*ساعتت را پنج دقیقه جلوتر تنظیم کن.

*هنگام بازی با بچه ها بگذار تا آنها برنده شوند.

*شیر کم چرب بنوش.

*هرگز در هنگام گرسنگی به خرید مواد غذایی نرو. اضافه بر احتیاج خرید خواهی کرد.

*فروتن باش، پیش از آنکه تو به دنیا بیایی خیلی از کارها انجام شده بود.

*از کسی که چیزی برای از دست دادن ندارد، بترس.

*فراموش نکن که خوشبختی به سراغ کسانی می رود که برای رسیدن به آن تلاش می کنند.

 

(مهدی نژاد)

به همین سادگی عمر خود را افزایش دهیم !!

این یک راز نیست،

 فقط کافی است به آخرین دستاوردهای متخصصین مرکز ملی هدایت (ارتقاء) سلامت و رفتار شناسی توکیو توجه کنیم!

 

آنها میگویند:

1-  هرگز سیگار نکشید و اگر میکشید ، نیمه آخر آن را هیچ وجه نکشید.

2-  در حمام هیچگاه مستقیما زیر دوش آب گرم نفس نکشید. کلر یک قاتل تدریجی است.

3-  هنگام شارژ موبایل ابتدا شارژر را به گوشی وصل کنید و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است موبایل خاموش باشد.

4-  چای بیشتر از یک روز مانده را اصلا ننوشید.

5-  هنگام روشن کردن کولر اتومبیل خود ابتدا به مدت حداقل 5 دقیقه پنجره ها را باز بگذارید و در پمپ بنزینها کولر را خاموش نمایید.

6-  غذای خود را بیشتر از یکبار در مایکروفر گرم نکنید و بعد از آن درصورت عدم استفاده دور بریزید.

7-  با حیوانات خانگی تعامل مثبت داشته باشید. آنها ممکن است از خیلی از انسانها سالمتر و تمیزتر باشند. عوامل   مشترک زیاد آنها با انسانها میتواند به شکل واکسن در بدن عمل کند.

8- هنگام غذا بین هرلقمه حداقل 1 دقیقه فاصله بگذارید و دو ساعت قبل و بعد از غذا و هنگام آن نوشیدنی ننوشید.

9- هنگام حرکت اتومبیل، پنجره ها را تماما باز نکنید تا هوا بصورت باد وارد مجاری تنفسی نگردد.

10-  لوازم آرایشی را بیشتر از 5 ساعت برروی پوست خود باقی نگذارید. سلولهای پوستی نیاز به تعرق و تنفس دارند. درمنزل نیز تا حد امکان از لباسهای گشاد ، راحت و باز استفاده نمایید.

11-  موهای خود را بیش از یکبار در شبانه روز شانه نکنید.مراقب ورود شوره سر (حتی بصورت نامرئی) به چشمها و مجرای تنفسی خود باشید.

12-  هنگام دویدن و راه رفتن سر خود را بالا نگهدارید.هنگام نشستن و خوابیدن برعکس سر خود را پایین نگهدارید.

13-  توجه بیش از حد به وزن، سودمند نیست. بدن انسان قادر است بصورت خودکار میزان ورودی، جذب و میزان دفع را تنظیم نماید و اشتهای طبیعی نیز متناسب با آن میباشد. هرچه قدر دوست دارید بخورید.

14-  اگر نیاز مالی ندارید، لازم نیست روزی 8 ساعت کار کنید. بهترین تعداد ساعات کاری بین 5 الی 6 ساعت میباشد.

15-  مشروبات الکلی درصورت عدم افراط برای سلامت مغز و قلب نه تنها مضر نیست، بلکه سودمند است.

16-  هرگز پشت مانیتور (های قدیمی) که روشن هستند قرار نگیرید. ضرر آنها از خیلی از دستگاههای عکسبرداری بیشتر است.

17-  ورزش و تحرک در ابتدای صبح نه تنها سودمند نیست بلکه خطرناک نیز هست. سعی کنید آن را در حداقل 3 ساعت بعد از بیداری و یا عصر انجام دهید.

18-  توجه بیش از حد به امور سیاسی، ورزشی و اقتصادی برای سلامت روان مضر بوده و در دراز مدت به علت عدم امکان تسلط بر کنترل آنها، باعث اختلالات روانی میگردد.

19-  معجزه جواهر آلات برای خانمها را فراموش نکنید. حتی اگر صرفا به دیدن آنها باشد.

20-  هیچگاه به پهلو نخوابید. سعی کنید در جهت عمود بر محور مغناطیسی زمین بخوابید.

حسین زاغری

با سلام وخسته نباشید به تمامی دوستان روابط عمومی

در دنیایی که خندیدن جرم است نگاه کردن گناه است بوسیدن ناپاک است محبت کردن مزاحمت است و عشق ورزیدن خیانت است چگونه ثابت کنم که دوستت دارم.

برای همه دوستانم آرزوی توفیق و سلامتی دارم در ضمن از دیدن عکس بالای وبلاگ خیلی خوشحال شدم و یاد دوران شاد دانشجوی در من تازه شد. 

جزءکوچکی از میان انسان های بزرگ :       مسلم محمد زکی

مکالمه‌اى بين لئوناردو باف و دالايى‌لاما

لئوناردو باف يک پژوهشگر دينى معروف در برزيل است. متن زير، نوشته اوست:
در ميزگردى که درباره «دين و آزادى» برپا شده بود و دالايى‌لاما هم در آن حضور داشت، من با کنجکاوى، و البته کمى بدجنسى، از او پرسيدم: عالى جناب، بهترين دين کدام است؟
خودم فکر کردم که او لابد خواهد گفت: «بودايى» يا «اديان شرقى که خيلى قديمى‌تر از مسيحيت هستند.»
دالايى‌لاما کمى درنگ کرد، لبخندى زد و به چشمان من خيره شد ... و آنگاه گفت:
«بهترين دين، آن است که شما را به خداوند نزديک‌تر سازد. دينى که از شما آدم بهترى بسازد.»
من که از چنين پاسخ خردمندانه‌اى شرمنده شده بودم، پرسيدم:
آنچه مرا انسان بهترى مى‌سازد چيست؟
او پاسخ داد:
«هر چيز که شما را دل‌رحم‌تر، فهميده‌تر، مستقل‌تر، بى‌طرف‌تر، بامحبت‌تر، انسان دوست‌تر، با مسئوليت‌تر و اخلاقى‌تر سازد.
دينى که اين کار را براى شما بکند، بهترين دين است»
من لحظه‌اى ساکت ماندم و به حرف‌هاى خردمندانة او انديشيدم. به نظر من پيامى که در پشت حرف‌هاى او قرار دارد چنين است:
دوست من! اين که تو به چه دينى اعتقاد دارى و يا اين که اصلاً به هيچ دينى اعتقاد ندارى، براى من اهميت ندارد. آنچه براى من اهميت دارد، رفتار تو در خانه، در خانواده، در محل کار، در جامعه و در کلّ جهان است.
به ياد داشته باش، عالم هستى بازتاب اعمال و افکار ماست.
قانون عمل و عکس‌العمل فقط منحصر به فيزيک نيست. در روابط انسانى هم صادق است.
اگر خوبى کنى، خوبى مى‌بينى
و اگر بدى کنى، بدى.
هميشه چيزهايى را به دست خواهى آورد که براى ديگران نيز همان‌ها را آرزو کنى.
شاد بودن، هدف نيست. يک انتخاب است.
«هيچ دينى بالاتر از حقيقت وجود ندارد.»

 جواد قیومیان

جملاتی زیبا از دکتر شریعتی

می خواستم زندگی کنم ، راهم را بستند
ستایش کردم ، گفتند خرافات است
عاشق شدم ، گفتند دروغ است
گریستم ، گفتند بهانه است
خندیدم ، گفتند دیوانه است
دنیا را نگه دارید ، می خواهم پیاده شوم !
دکتر علی شریعتی




در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزادانه مرد.
دکتر علی شریعتی



انسان مجبور نیست حقایق را بگوید ولی مجبور است چیزی را که می گوید حقیقت داشته باشدعلی شریعتی




“خدایا چگونه زندگی کردن را به من بیاموز چگونه مردن را خود خواهم آموخت – دکتر شریعتی”


“خدایا شهرت منی را که میخواهم باشم قربانی منی را که: میخواهند باشم نکند * شریعتی”

“زمانی مصاحبه گری از معلم صداقت و صمیمیت دکتر علی شریعتی پرسید :
به نظر شما چه لباسی را به زن امروز بپوشانیم ؟
دکتر علی شریعتی در جواب گفتند : نمیخواهد لباسی بدوزید و بر تن زن امروز نمائید . فکر زن را اصلاح کنید او خود تصمیم میگیرد که چه لباسی برازنده اوست”


سعید لرستانی

از سلمان رشدی تا تری جونز

514730910_orig.jpg

 

حسین زاغری

* یک (روز) خانواده ی لاک پشتها تصمیم گرفتند که به پیکنیک بروند. از آنجا که لاک پشت ها به صورت طبیعی در همه ی موارد یواش عمل می کنند، هفت سال طول کشید تا برای سفرشون آماده بشن! * * در نهایت خانواده ی لاک پشت خانه را برای پیدا کردن یک جای مناسب ترک کردند. در سال دوم سفرشان (بالاخره) پیداش کردند. برای مدتی حدود شش ماه محوطه رو تمیز کردند، و سبد پیکنیک رو باز کردند، و مقدمات رو آماده کردند. بعد فهمیدند که نمک نیاوردند! * *پیکنیک بدون نمک یک فاجعه خواهد بود، و همه آنها با این مورد موافق بودند. بعد از یک بحث طولانی، جوانترین لاک پشت برای آوردن نمک از خانه انتخاب شد. * *لاک پشت کوچولو ناله کرد، جیغ کشید و توی لاکش کلی بالا و پایین پرید، گر چه او سریعترین لاک پشت بین لاک پشت های کند بود! * * او قبول کرد که به یک شرط بره؛ اینکه هیچ کس تا وقتی اون برنگشته چیزی نخوره. خانواده قبول کردن و لاک پشت کوچولو به راه افتاد. * *سه سال گذشت... و لاک پشت کوچولو برنگشت. پنج سال ... شش سال ... سپس در سال هفتم غیبت او، پیرترین لاک پشت دیگه نمی تونست به گرسنگی ادامه بده . او اعلام کرد که قصد داره غذا بخوره و شروع به باز کردن یک ساندویچ کرد. * *در این هنگام لاک پشت کوچولو ناگهان فریاد کنان از پشت یک درخت بیرون پرید،«دیدید می دونستم که منتظر نمی مونید. منم حالا نمی رم نمک بیارم»!!!!!!!!!!!!!!!!! * *نتیجه اخلاقی: * *بعضی از ماها زندگیمون صرف انتظار کشیدن برای این می شه که دیگران به تعهداتی که ازشون انتظار داریم عمل کنن. آنقدر نگران کارهایی که دیگران انجام میدن هستیم که خودمون (عملا) هیچ کاری انجام نمی دیم. *


سعید لرستانی

مرد درحال تميز كردن اتومبيل تازه خود بود كه متوجه شد پسر 8 ساله اش بر روي ماشين خط مي اندازد مرد با عصبانيت چندين مرتبه ضربات محكمي بر دستان كودك زد بدون اينكه متوجه آچاری كه در دستش بود شود در بيمارستان كودك انگشتان دست خود را از دست داد کودک پرسيد : پدر انگشتان من كي دوباره رشد مي كنند ؟ مرد نمي توانست سخني بگويد ، به سمت ماشين بازگشت و شروع كرد به لگد مال كردن ماشين وچشمش به خراشيدگي كه كودك كرده بود خورد كه نوشته بود ( !دوستت دارم پدر )


سعید لرستانی

سیر تکامل ویندوز

Windows 1.0

 

Click here to join nidokidos

 

 

Windows 2.0

Click here to 
join nidokidos

 

 

ادامه نوشته

عید...

سلام امیدوارم که طاعات وعبادات تمامی شما دوستان عزیز مورد مقبول خداوند متعال در ماه مبارک رمضان قرار گرفته باشه

عرض ادب واحترام خدمت استاد گرامی آقای جعفری

و تبریک عید سعید فطر

در پناه خدا موفق و معید باشید

حسین زاغری

خدایا به دادمان برس!

"هوالواقف علی السرائر والضمائر"

!..If you burn quran، you burned in hell

اگر قران را در آتش بسوزانید،قرآن شما را در آتش می سوزاند

خدایا...می خواهند روز ۱۱ سپتامبر را نام گذاری کنند به روز جهانی سوزاندن قرآن؟؟

خدا لعنت کند تو را"تری جونز"کشیش  آمریکایی ...!

لینک های پیشنهادی:

فراخوان قرآن سوزی کلیسای آمریکایی!!

واتيكان از پيشنهاد آتش زدن قرآن در روز ‪ ۱۱‬سپتامبر ابراز نگراني كرد

كشيش كليساي فلوريدا(لعنت الله علیه): از تصميم خود عقب‌نشيني نمي‌كنيم‌

فراخوان كليسای آمريكايی، هدفی سياسی برای دستيابی به منافع نامشروع است

قلبشان به درد آمده:

نامه ی عاشقانه! / وَ اِنهُما لَنْ یَفْتَرِقا / یا مولای ادرکنا ... / ای وای پیامبرم ، آقایم

دو رکعت نماز به امامت قرآن ناطق / قرآن صاحب دارد / قرآن

اگر قرآن را بسوزانید... / قرآن چراغی همیشه روشن... / تخم طلای صهیون

Only Coward Burn Quran / الهی عظم البلا

پس نوشت:

وقتی مشتی احمق روز عاشورا در کشور اسلامی سوت وکف راه می اندازند

آن بی دین هم به خود جرئت می دهد که قرآن آتش بزند یا هر غلط دیگر بکند

خدایا...به داد دل امام زمانمان(عج)برس...دیگر طاقت ندارد!

دوستان معترض...بخاطرتسکین دل امام زمانتان لطفا یک پست برای محکوم کردن این اقدام بگذارید!

حسین زاغری

آنچه که احساس مینماییم بیشتر از آنچه که میدانیم اهمیت دارد. (نوشته جرج مور)

                                                                                  زهرا رحم دل (گروه A)

یکی از دلایل اصلی غم و اندوه جستجو برای یافتن شادی مباشد.(نوشته اریک هافر)

                                                                    توران شاه ملکی(گروهA)

 

از خودت سوال کن آیا شاد هستی یا نه و بکوش اینچنین باشی. (نوشته جان استوات میل)

                                                                            میترا بیگلری (گروهA)

شادی اشتیاقی رها است که نمی توان مانع آن شد. (نوشته الین استاکان)           

                                                                سهیلا عابدیان (گروهA)

 

 

فهمیده ام که کهنسالی شکست نیست بلکه یک پیروزی است مجازات نیست بلکه یک افتخار است.

مریم رضایی

مطالب دیدنی!


دیدنی ها و خواندنی های هفته

(ویژه گروه اینترنتی پرشین استار)




فرمول ریاضی روش دست دادن صحیح

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یک دانشمند انگلیسی فرمولی ریاضی را ابداع کرده که با کمک آن می توان به بهترین روش با دیگران دست داد. دست دادن باید با تصمیم، اعتقاد راسخ و انرژی، نگاه کردن مستقیم به چشم‌های طرف مقابل، با موقعیت درست بدن و دست‌های خشک همراه باشد. به منظور رسیدن به یک روش مطلوب دست دادن که شأن و شخصیت بالای دست دهنده را در تعاملات اجتماعی و به خصوص حرفه‌ای نشان دهد، جئوفری بیتی رئیس موسسه علوم روانشناسی دانشگاه منچستر به سفارش مارک "شورلت انگلیس" یک فرمول ریاضی را ارائه کرده است. به گفته این دانشمند، دست دادن یک حالت بسیار رایج و پرمعنی در تعاملات اجتماعی است که موجب می‌شود دیگران در مورد شخصیت فرد قضاوت کنند. هر فردی در طول دوران زندگی خود به طور متوسط حدود 15 هزار مرتبه با دیگران دست می‌دهد اما در 19 درصد از موارد، دست دادن می‌تواند به طور ناصحیح انجام شود. داشتن دست‌های عرق کرده، فشار دادن زیاد دست و نگه داشتن آن به مدت طولانی و نگاه نکردن به چشم‌های طرف مقابل موجب می‌شود که طرف مقابل قضاوت‌های منفی در مورد شخصیت اجتماعی فرد داشته باشد. معادله این فرمول که دست دادن مطلوب نام دارد به شکل زیر است:

PH = √ (e^2 + ve^2)(d^2) + (cg + dr)^2 + π { ( 4 < s > ^ 2 ) ( 4 ^ 2 ) } ^ 2 + (vi + t + te)^2 + {(4^2 )(4^2)}^2

در این معادله e برای "تماس بصری"، ve برای سلام گفتن به صورت کلامی، d برای لبخند زدن با چشم‌ها، دهان و تقارن صورت، d برای تمامیت فشار دست، dr برای دست‌های خشک، s برای نیروی فشار دست، te برای ثبات دست، p برای موقعیت دست، vi برای قدرت دست دادن، t برای دمای دست، c برای کنترل و du برای مدت زمان نگه داشتن دست استفاده می‌شود. در این معادله امتیاز 5 بهترین امتیاز و 1 پایین ‌ترین امتیاز است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در این تصویر چه می بینید؟!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در این تصویر به جز خط‌های عمودی سفید و مشکی، چه تصویری را مشاهده می‌کنید؟ آیا می‌توانید در این عکس، چهره مخفی یک زن را ببینید؟!
برای مشاهده تصویر پنهان می‌توانید از مانیتور چند قدم فاصله بگیرید حالا در این تصویر چه مشاهده کردید؟ این یک خطای بصری است که با دور و نزدیک شدن تصویر، در چشمان شما رخ می دهد ...

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

همیشه آنچه را که ما می بینیم واقعا همان هایی نیستند که وجود دارند!

اگر شما از جایی که در مقابل کامپیوتر نشسته اید به این تصاویر نگاه کنید، سمت راست تصویر خانم "آرام" و سمت چپ تصویر آقای "خشمگین" را مشاهده می کنید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

از روی صندلیتان بلند شوید و هشت قدم به عقب بروید. حال دوباره به تصاویر نگاه کنید. جای آنها عوض خواهد شد!!!
این تصاویر جالب توسط فیلیپ ج. شینز و آد اولیوا از دانشگاه “گلاسگو” ایجاد شده است. آنها نشان می دهند که همیشه آنچه را که ما می بینیم واقعا همان هایی نیستند که وجود دارند. جدای اینکه تصاویر نمایانگر این واقعیت است شیوه ای که این تصاویر جذاب را ایجاد کرده اند نیز بسیار جای تامل دارد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ساعت اشتراکی (تست هوش)

سه نفر برای خرید ساعتی به یک ساعت فروشی مراجعه میکنند. قیمت ساعت 30 هزارتومان بوده و هر کدام نفری 10 هزارتومن پرداخت میکنند تا آن ساعت را خریداری کنند.
بعد از رفتن آنها، صاحب مغازه به شاگردش میگوید قیمت ساعت 25 هزارتومان بوده. این 5 هزارتومان را بگیر و به آنها برگردان!
شاگرد هم از 5 هزارتومان، 2 هزارتومان را برای خود بر میدارد و 3 هزارتومان باقیمانده را به آنها برمیگرداند. (نفری هزارتومان)
حال هر کدام از آنها نفری 9 هزار تومان پرداخت کرده اند. که 3*9 برابر 27 میشود.
این مبلغ به علاوه آن 2 هزار تومان که پیش شاگرد است میشود 29 تومان.
هزار تومان باقیمانده کجاست ؟
؟؟؟
؟؟
؟

طراح سوال : دکتر حسابی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تصویری ساده با مفهومی پیچیده!

خالق این اثر طراحی بنام "دیوید استوارت" است که در مسابقه استعدادهای ون گوگی که در ایتالیا برگزار گردید برنده یک میلیون دلار شد. لطفا نگاه دقیق تری به عکس بیندازید تا به مفهوم آن پی ببرید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یک عکس خانوادگی، یک دزد بدشانس

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این یکی از عکس هایی است که می توان گفت در بهترین زمان ممکن گرفته شده. این خانواده تصمیم گرفتند عکس یادگاری دست جمعی بگیرند. برای همین آقای ‪"‬میر‪"‬ دوربین را روی سه پایه قرار داد و تنظیم آن را روی عکس برداری خودکار ۱۰ ثانیه ای گذاشت. ‏بعد از گرفتن عکس آنها متوجه شدند که کیف آنها و فرزندانشان شامل کیف های پول، کارت اعتباری به همراه آی پد و وسایل جانبی دوربین به سرقت رفته است.
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اتفاق خوبی نبود اما زمانی که عکس گرفته شده را نگاه می کنند متوجه میشوند که دوربین کانن G7 آنها درست در لحظه مناسب عکس آقای سارق را گرفته است. بقیه داستان به سرعت رخ داد. آنها با پلیس تماس می گیرند و مشخصات ظاهری سارق را در اختیار آنها قرار میدهند. چند دقیقه بعد پلیس این فرد را که هنوز همان اطراف بوده است دستگیر می کند. ‏حالا این آقای دزد بدشانس در زندان است و احتمالا خودش را یکی از بدشانس ترین دزدهای دنیا میداند. ‏

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

منبع: نارنجی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بزرگ‌ترین تونل باد در جهان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

جنرال‌موتورز، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودرو در سراسر جهان به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس آزمایشگاه آیرودینامیک خود، بازدیدی را برای خبرنگاران ترتیب داد و آنها را به تماشای پروانه چوبی و 13 متری مولد باد برد.

این تونل که بزرگ‌ترین تونل باد برای آزمایش آیرودینامیکی خودرو در سراسر جهان است؛ در وارن میشیگان واقع شذه و از پروانه‌هایی به قطر 13 متر (تقریبا به ارتفاع یک ساختمان 4 متری) استفاده می‌کند که از چوپ صنوبر صیقل یافته ساخته شده و می‌تواند جریان باد قدرتمندی به سرعت 210 کیلومتر بر ساعت تولید کند!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تصویری تامل برانگیز

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این تصویر مربوط به کارتون پلنگ صورتی در سی و چند سال پیش است. وقتی که پلنگ صورتی چمدونشو میبنده که بره سفر توریستی، چهار کشور رو انتخاب میکنه که یکی از اون کشورها ایرانه.

معلومه که ایران در اون زمان محدودیتی برای پذیرش توریست نداشته ...

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کشف مشکلات جی‌میل

و سرانجام دلیل اصلی مشکلات جی‌میل در ایران مشخص شد!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

زیباترین ویلای جهان

زیباترین ویلای جهان خانه آبشاری فرانک لوید رایت است.
خانه ای در دل طبیعت و طبیعتی در دل خانه. شاهکاری که دیگر تکرار نمی شود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یک نوزاد فیل که تنها لحظاتی از تولدش می گذرد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

فیلی که حامی فیل بان است حتی در اعماق آب!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ببر سوارکار در یکی از سیرک های چین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بزرگترین پروانه دنیا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گوریلی غمگین در باغ وحش آمستردام

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




گروه اینترنتی پرشین
 استار
 | www.Persian-Star.org

عكسی با عنوان عشق مادر در زمان زلزله چین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اثر یک عکاس چینی که برنده مدال طلای پنجمین دوره مسابقات بین المللی عکاسی مطبوعات چین شده است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تندیس هایی برای یادآوری حفاظت از محیط زیست

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در بروکسل با صندوق های چوبی میوه، مجسمه های بزرگی درست کرده اند تا به این شیوه حفاظت از جنگلها را یاد آوری کنند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نقاشی "سیندرلا" اثری از سر جان اورت میلیاس

گروه اینترنتی پرشین استار |

 www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

هنر عکاسی با استفاده از خطای دید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه
 اینترنتی پرشین
 استار | www.Persian-Star.org

گربه ای که چهار گوش دارد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی
 پرشین استار |
 www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org






گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 


 

 

 
 مهدی نژاد
__._,_.___

تقاضای اشد مجازات عاملان قتل ندا کوچولو!

همزمان با انتشار خبر مرگ ندا كوچولو، تلفن‌هاي گروه حوادث و بخش‌هاي مختلف روزنامه از صبح ديروز، يكسره پاسخگوي هموطناني بود كه با بغض و اشك خواستار اشد مجازات زن عموي ندا كوچولو و عاملان اين ماجراي هولناك شدند.
ادامه نوشته

آخرین خبر از ندا کوچولو

ندا كوچولو به آسمان پركشيد

ندا كوچولوي 3 ساله صبح ديروز پس از تحمل شكنجه و آزارهاي وحشيانه خانواده عمويش در بيمارستاني در تهران پس از اغماي 20 روزه جان سپرد.
زن عموي ندا كه در بازداشت به سر مي‌برد ابتدا پسر كوچك خود را متهم كرد و سرانجام اقرار كرد كه دخترك را سوزانده و شكنجه كرده است. بازپرس پرونده اطمينان داده كه دستگاه قضايي با عوامل اين جنايت بشدت برخورد خواهد كرد.

khabar.khabaronline.ir/.../2010/8/neda.jpg

www.khabaronline.ir/news-86620.aspx

ادامه نوشته

حقیقت

اما حقیقت دیدنی نیست.هرچند که همچون قورباغه کور زبان را دام عبور پشه ای گردانیم.

جوابی نیست.

دلیلی نیست و هیچ چیز نیست.

هیچ چیز. این قَدَر هیچ که گاه به وقتِ بی تابی ، ناشکرانه غُر می زنیم.

ما ماهی های ازون برون محکوم به ماهی تابه ی واقعیتیم.

از ملکوتِ چراهای کودکانه به قعر ظلمانی بایدهای بزرگسالی تبعیدمان کرده اید،

 بی آنکه بدانیم چرا؟

هیچ.اصلا هیچ.

به ناچار اگر شب باشد می خوابی برای بیدار شدن واگر روز باشد می دوی برای خوابیدن،

با همان حیرت غریزی که جوهره ی چشم و نگاه همیشگی ماست.

حیرتی که در کودکی،در روزهای دورِ کودکی در جوار لپهای نمکین داشتیم.

وحالا آن را با صورت استخوانی مزه از دست داده در لفافه ی کلمات می پیچانیم.

کلماتی که نتیجه ای جز گیج کردن دیگران که خود نیز گیج کننده ی گروهی دیگرند،

سودی و سعادتی در بر نخواهند داشت.

کلماتی که جمله می شوند،وجمله هایی که آوا، و آواهایی غم انگیزتر از

 ناله های معصومانه ی فیل پیری که پس از طی یک عر طبیعی،حالا در حال مردن است.

آوا.

اما نه از جنس چهچهه ی قناری و سوت جیرجیرک و هوف باد

 و ضرباهنگ فوق موسیقیایی نوکِ دارکوب و درخت.

گاه در بزرگترین وپررفت و آمدترین خیابان شهر،

درمقابل سوال دوست،آشنا یا غریبه ای آرزو می کردم کاش در همان لحظه

در جیبم پینه دوزی می داشتم تا با یکدیگر به ترکیب قرمز و سیاهش نگاه کنیم.

و من خود یکبار در تنهایی،حدود بیست دقیقه به یک دانه خرما نگاه کردم.

فقط نگاه کردم.

دوست خوب من،ما ظاهراً بخش کوچکی از یک سوال بزرگیم.

آری کوچک.

ما در میان کوچک ها بزرگتریم ولی به هر حال سوالیم.

.

.

.

آیا روزی کسی یافت خواهد شد که بدون توسّل به استناد باران و نور و چشم کبوتر و بوی کُندُر،

چشم در چشم ما بایستد.

وبه سادگی سلام خواهرزاده کوچکمان،ستاره ی دنباله دار رنج مارا

به مدار منظومه ی تازه وشادابی ببرد.

کسی تلخ تر از الکل؟

واسیدی تر از مخدّرات؟

نمی دانم....

تو هم نیز نخواهی دانست....

و همان بهتر که ندانیم....

مرحوم حسین پناهی

مسلم محمد زکی

جوانمرد

جوانمرد می گفت:عمری است که از خدا شرمنده ام،

زیرا روزی ادعای دوستی خدا کردم و گفتم:

خدایا!شصت سال است که در دوستی تو را می زنم!

 و در شوق تو می سوزم و تو پاسخم نمی دهی.

   خدا گفت:اگر تو شصت سال است که در دوستی ام زده ای،

   من از ازل در دوستی ات را زده ام،و از اشتیاقی که به تو داشتم آفریدمت!

   جوانمرد گفت:هیچ کس نیست که در دوستی از خدا پیش افتد.

   خدا در همه چیز قدیم است و در دوستی قدیم ترین.

حسین زاغری

ساز قانون

 



"قانون" ساز مضرابي ايراني، از قديمي ترين سازهاي كشورمان است كه قرن هاست فراموش گشته و ناشناخته مانده است. قانون به شكل امروزي به وسيلهء فارابي اختراع شد و ادعاي ايراني بودن آن به جهت ايراني بودن فارابي است. حال آنكه امروزه در دنيا، نه تنها اين ساز، بلكه فارابي نيز ترك يا عرب جلوه داده مي شود.

البته قانون بعدها اندك اندك تابعيت ايراني خود را از دست داد و به خدمت موسيقي ترك و عرب درآمد. اين ساز تقريبا از شصت سال پيش به وسيله رحيم قانوني (۱۳۲۴-۱۲۵۴) مجددا در ايران به كار گرفته شد. قانونـي ضمن سفر به چند كشور عربي، نوازندگي قانون را فراگرفت. او علاوه بر اجراي برنامه هايي در راديو تهران، شاگرداني تربيت كرد كه از ميان آنها، فرزندش جلال به شهرت رسيد. پس از رحيم و جلال قانوني، نوازندگان ديگري نيز به نواختن اين ساز پرداختند و با وجود آنكه زمينهء كارشان بر اجراي نغمه هاي موسيقي ايراني استوار بوده، به دليل تقليد ناآگاهانه از سبك و روش نوازندگي موسيقي عربي، اين پندار اشتباه را به وجود آوردند كه قانون يك ساز عربي است و بايد آنرا به شيوه عربي نواخت، حال آنكه اين شيوه در قانون نوازي، علاقه مندان به موسيقي ايراني را فرسنگها از شناخت اصول و ظرايف اين ساز كه كاملا با موسيقي ايراني منطبق است دور مي سازد.

"پايه گذار آموزش قانون در ايران (در سدهء كنوني خورشيدي)، مهدي مفتاح (۱۳۷۵-۱۲۹۰) است. وي از دانش آموختگان هنرستان عالي موسيقي در رشته ويلن بود كه مقدمات قانون نوازي را از يك نوازندهء عرب آموخت و در سال ۱۳۳۶ از طرف اداره هنرهاي زيبا، براي پژوهش درباره شيوه هاي قانون نوازي راهي عراق شد. پس از بازگشت او، آموزش قانون در ردهء ديگر سازهاي ايراني در هنرستان موسيقي ملي آغاز شد. البته به عنوان ساز دوم، زيرا اين ساز سابقهء آموزش اندكي در ايران داشت و به ويژه، اجراي موسيقي ايراني با مضراب و تكنيك عربي رايج بود.
مفتاح يك متد آموزشي براي قانون تهيه و شاگرداني تربيت كرد كه متاسفانه همگي سبك استاد خود را كه همانا اجراي نواهاي ايراني با تكنيك عربي بود ادامه دادند.

از ميان آنها، تنها مليحه سعيدي، نظر به پژوهش هاي گستردهء خود دربارهء قانون و قانون نوازي،‍آشنايي با نواختن سازهاي گوناگون، آشنايي با نواختن سازهاي گوناگون، همچنين تعليماتي كه در گروه موسيقي دانشكده هنرهاي زيبا نزد داريوش صفوت (با ياري اجراي ظرايف موسيقي ايراني روي سه تار و نظارت بر تكرار آن ظرايف روي قانون) ديده است، "از ديرباز تلاشي را آغاز كرده تا اين ساز را از رنگ و بوي موسيقي سرزمين هاي ديگر كه اكثرا شيوه هاي مبتذل آن به ما منتقل شده برهاند و اجراي درستي از آنرا در روال موسيقي ايراني عرضه نمايد."
وي حاصل تجربيات خود را سه مجلد نگاشته كه نخستين بخش آن در سال ۱۳۶۹ (با همكاري حسين دهلوي) به چاپ رسبده است.

* * *
مليحه سعيدي در سال ۱۳۲۷ در تهران تولد يافت. در سال ۱۳۴۲ وارد هنرستان موسيقي ملي شد. ابتدا نزد لوييجي پازاناري به نواختن متدهاي كلاسيك با ولن پرداخت و سپس به منظور فراگيري رديف موسيقي ايراني تحت تعليم علي تجويدي قرار گرفت. قانون را نيز به عنوان ساز دوم از مهدي مفتاح آموخت.

سعيدي تحصيلات موسيقي خود را چند سال پس از دريافت ديپلم ويلن از هنرستان، در گروه موسيقي دانشكدهء هنرهاي زيبا (دانشگاه تهران) ادامه داد و در سال ۱۳۵۵ به اخذ ليسانس نايل آمد. در دانشكده فرم مضراب زدن ايراني و ظرايف اين موسيقي را زير نظر داريوش صفوت فرا گرفت و كار پژوهش دربارهء قانون و قانون نوازي را آغاز نمود. وي در مركز حفظ و اشاعهء موسيقي ايراني (در تهران) نيز از تجربيات سعيد هرمزي، محمود كريمي، نورعلي برومند و يوسف فروتن بهره برد.

سعيدي نخستين قانون نواز ايراني است كه در سدهء كنوني اين ساز را بر پايه موسيقي ايراني و به شيوه اي كاملا تازه كه خود پايه گذار آن است. وي ضمن پديد آوردن شيوهء ايراني براي نواختن قانون،‍تكنيك هاي تازهء ديگري نيز به وجود آورده كه آهنگها با استفاده از تمام انگشتان و در مواردي آكومپانيمان دست چپ با دست راست اجرا مي شوند.

مليحه سعيدي با همكاري همسرش احمد ستوده و همچنين ابراهيم قنبري مهر (استاد ساز سازي) در ساختمان ساز قانون كه معمولا از روي نمونه هاي عربي و تركي ساخته مي شوند، تغييراتي داده اند كه به طور كلي عبارتند از:

افزايش گسترهء صداي ساز
تغيير دادن پرده گردان ها (۳) براي اجراي ظرايف موسيقي ايراني
تغيير كاسه پوست ها از يك تكه به كاسه پوستها مجزا (براي سهولت در تعويض پوست)

سعيدي از سال ۱۳۴۷ پس از بازنشستگي مهدي مفتاح به تدريس قانون در هنرستان موسيقي ملي پرداخت و پس از انقلاب كار آموزشي را در هنرستانهاي دختران و پسران ادامه داد. با كوشش هاي او در جهت بهبود سطح كيفي نواختن قانون، در حال حاضر اين ساز به عنوان ساز اول در هنرستانها مورد قبول قرار گرفته و ديپلم تخصصي آن به هنرجويان اعطا مي گردد وي از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۷۴ به عنوان نوازنده ، پژوهشگر و هنرآموز قانون در مركز حفظ و اشاعهء موسيقي فعال بود. از تاريخ مذكور به دلايلي به مدت سه سال از كار وي در اين مركز جلوگيري بعمل آمد (ظاهرا به دليل كنسرتي با پريسا در لندن كه خانمها و آقايان مشتركا در تالار حضور داشتند!)

از خرداد ۱۳۷۷ مجددا به كار دعوت شد. در تابستان همان سال مديريت هنرستان دختران به وي محول گشت.

سعيدي پيش از انقلاب به عنوان نوازنده ويلن در اركستر صبا (به رهبري حسين دهلوي)، اركستر بانوان (به رهبري افليا پرتو)، نوازندهء ‍تمبك در گرده تمبك نوازان (به سرپرستي محمد اسماعيلي) حضور داشته است.

پس از انقلاب نيز با همراهي خوانندگان مختلف، كنسرتهايي را در ايران و ديگر كشورها اجرا كرده و همچنين همراه با ده تن از هنرجويان خود با اركستر بزرگ مضرابي به رهبري حسين دهلوي نيز همكاري داشته است.

وي سرپرستي گروه سازهاي ملي نيريز را كه در سال ۱۳۷۴ پايه ريزي نموده بود را عهده دار است.

سارا مهدی نژاد

صلیب

درد دل مجنون با خدا

یک شبی مجنون نمازش را شکست

بی وضو در کوچه لیلا نشست

*

عشق آن شب مست مستش کرده بود

فارغ از جام الستش کرده بود

*

سجده ای زد بر لب درگاه او

پر ز لیلا شد دل پر آه او

*

گفت یا رب از چه خوارم کرده ای

بر صلیب عشق دارم کرده ای

*

جام لیلا را به دستم داده ای

وندر این بازی شکستم داده ای

*

نشتر عشقش به جانم می زنی

دردم از لیلاست آنم می زنی

*

خسته ام زین عشق، دل خونم مکن

من که مجنونم تو مجنونم مکن

*

مرد این بازیچه دیگر نیستم

این تو و لیلای تو … من نیستم

*

گفت: ای دیوانه لیلایت منم

در رگ پیدا و پنهانت منم

*

سال ها با جور لیلا ساختی

من کنارت بودم و نشناختی

*

عشق لیلا در دلت انداختم

صد قمار عشق یک جا باختم

*

کردمت آوارهء صحرا نشد

گفتم عاقل می شوی اما نشد

*

سوختم در حسرت یک یا ربت

غیر لیلا بر نیامد از لبت

*

روز و شب او را صدا کردی ولی

دیدم امشب با منی گفتم بلی

*

مطمئن بودم به من سرمیزنی

در حریم خانه ام در میزنی

*

حال این لیلا که خوارت کرده بود

درس عشقش بیقرارت کرده بود

*

مرد راهش باش تا شاهت کنم

صد چو لیلا کشته در راهت کنم

حسین زاغری

محله اتابک

پنجشنبه چهارم شهریورماه رفتم ميدون خراسون و از اونجا هم يه سري زدم به محله اتابك. در حال حاضر به خيابون اتابك ميگن ذوالفقاري . ابتداي خيابون اتابك يا ذوالفقاري فعلي در خيابوني كه به نام جاده خاوران شهرت دارد قرار دارد و انتهاي آن به بزرگراه بعثت مي رسد. از خيابونها و محلات معروف اين منطقه مي توان به توكل ، نفيس ، سيد ملك خاتون ، خواجوي كرماني ، هاشم آباد ، اهل علي و شيرازي اشاره كرد.

بافت نسبتا قديمي ، امامزاده هاي سيد ملك خاتون و اهل بن علي ، وجود قبرستانهايي با قدمت حداقل پنجاه و هفتاد سال از ويژگي هاي اين منطقه مي باشد. عبور اتوباني كه قرار است از اين منطقه عبور كند بر بافت قديمي و سنتي اين منطقه تاثير داشته است. بيشتر ساكنين اين منطقه شهرستانيهايي هستند كه سالهاي متمادي در تهران ساكن هستند و همين امر شايد باعث شده كه بافت و فضاي محلي اين منطقه تداعي گر شهرستانهاي كوچك با همان حس و حال خاص خود مي باشد.

موضوع مطلب : هنرمندان کنونی و مشاهیر طهران قدیم
منبع:کافه تهرون
حسین زاغری

و این جهان پر است

از صدای حرکت پاهای مردمی که ٬

همچنان که تورا میبوسند

در ذهن خود طناب دار تو را میبافند

فروغ

حسین زاغری

فراق

عكس تصویر تصاویر پیچك ، بهاربيست Www.bahar22.com

حسین زاغری

طبخ زولبیا و بامیه در ماه رمضان

ادامه عکس ها در اژانس عکس خبری ایران(دوربین.نت)

حسین زاغری

ولادت دومین اختر امامت مبارک باد

نام : حسن

لقب : مجتبی

کنیه : ابو محمد

نام پدر : علی

نام مادر : فاطمه

تاریخ ولادت : نیمه ماه مبارک رمضان سال 3 هجری

محل ولادت : مدینه طیبه

مدت امامت : 10 سال

مدت عمر : 47-48 سال

علت شهادت : تحریک معاویه وزهر جعده

نام قاتل : جعده دختر اشعث

محل دفن : بقیع

 

 

پيشواى دوم جهان تشيع كه نخستين ميوه پيوند فرخنده على (ع) با دختر گرامى پيامبر اسلام (ص) بود، در نيمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدينه ديده به جهان گشود.(1)
حسن بن على (ع)از دوران جد بزرگوارش چند سال بيشتر درك نكرد زيرا او تقريبا هفت سال بيش نداشت كه پيامبر اسلام بدرود زندگى گفت.
پس از درگذشت پيامبر (ص) تقريبا سى سال در كنار پدرش امير مومنان (ع) قرار داشت و پس از شهادت على (ع)
 شش ماه بر مسلمین خلافت کرد . آن امام والامقام  در طول عمر مبارک خود  دو بار تمام ثروت و دارایى خویش را در راه خدا بخشید و سه بار تمام اموال خود را وقف کرد. به گفته مورخان ،  امام حسن مجتبى(ع )، فردى شجاع، دلیر و مبارز بود و در غالب جنگ هایى که امام علی( ع) حضور داشتند آن حضرت نیز حضور داشت. امام حسن(ع ) مسئولیت امامت و رهبرى شیعیان  را درفضایی نا بسامان  و آشفته به عهده گرفتند. در این زمان امام (ع) به ناچار در برابر مکر معاویه قرار گرفت و ناچار شد صلح کند . بی شک ارزش صلح امام حسن( ع )،  با توجه به شرایط زمانی ومکانی خاص خود رخ داد  ، کمتر از جنگ و شهادت امام حسین (ع) نبود . خیانت طرفداران ایشان ، تهدید و تطمیع های  معاویه  و نهایتا تشکیل مثلث  زر و زور و تزویر باعث بروز وقایعی شدند که امام (ع ) را مجبور به امضای صلحنامه با معاویه کردند . در این شرایط  امام مجتبى(ع ) منطقا و قاعدتا نمی توانست وارد مبارزه با معاویه گردد تا اینکه ایشان  ناچار به پذیرش صلحِ تحمیلى شد. بر اساس  این صلحنامه ، حکومت  به این شرط که به کتاب خدا و سنت رسول  او و سیره خلفاى صالح، عمل کند به معاویه سپرده می شود. در ضمن ،  پس از معاویه  خلافت به عهده امام حسن(ع) واگذار می گردید. همچنین معاویه بر اساس این صلحنامه ملزم شد که دشنام دهی به امیرالمؤمنین على(ع ) و بد گفتن از ایشان  بر منابر را ممنوع سازد .در امان بودن  یاران امام على (ع ) عدم تعرض به آنان و محفوظ ماندن جان و مال و  فرزند و ناموس شان از هر گزندى از دیگر مفاد این صلحنامه به شمار می رفت  . بی تردید می توان گفت  صلح امام حسن(ع )، چهره واقعى معاویه را آشکار ساخت ودستگاه جور او را به مردم شناساند . از این رو معاویه  درصدد حذف حضور فیزیکی امام  بر آمد و سرانجام، نقشه کشتن امام را طرّاحى نمود . امام حسن(ع)  در سال پنجاه هجرى، به وسیله زهرى که همسرش جعده به دستور معاویه به او خوراند، در 48 سالگى به شهادت رسید. مزار شریفش در قبرستان بقیع، در کنار سه امام معصوم دیگراست.

 

سخنان برگزیده از امام حسن علیه السلام

با همسایه ات به نیکی همسایگی کن تا مسلمان باشی .

خویشاوندکسی است که دوستی سبب خویشاوندی او است ، اگر چه نسبش دور باشد .

هرکه به حسن اختیار خدا برای او اعتماد کند آرزو نمی کند که در حالتی جز آنچه خدا برایش اختیار کرده است ، باشد .

خردمند به کسی که از او نصیحت می خواهد ، خیانت کرده است ، باشد .

بر شما باد به تفکر ، که تفکر مایه حیات قلب شخص بصیر وکلید در حکمت است .

بی همت را مردانگی نباشد .

تمام کردن احسان از آغاز کردن آن بهتر است .

هیچ گروهی با هم مشورت نکردند ، مگر آن که به راه پیشرفت خود رهنمون شدند .

نشانه برادری ، وفاداری در سختی وآسایش است .

هر کس احسان های خود را بر شمرد ، بخشندگی خود را تباه کرده است .

احسان آن است که تاخیری در پیش ومنتی در پس نداشته باشد .

هرگاه  شنیدی شخصی آبروی مردم را می ریزد ، بکوش تا تو را نشناسد .

 

احادیثی در رابطه با امام حسن علیه السلام

حسن از من است ومن از اویم ؛ هر که دوستش بدارد ، خداوند دوستدار او است . پیامبر اکرم (ص) 

امام حسن (ع) در همه حال خدای سبحان را یاد می کرد .  امام سجاد (ع)

امام حسن (ع) در عبادت و صدقه دادن سخت کوش بود .  امام باقر (ع)

امام حسن (ع) در خلقت وسیرت وشرافت شبیه ترین مردم به رسول خدا بود .  امام صادق (ع)

حسین زاغری

ب مثل بلگفا

 

خدای بلگفا !

 

جناب آقای شیرازی ، جوانی خوش تیپ است که نمایندگی بلگفا ( وابسته به کشور کانادا ) را در ایران برعهده دارد . وی به تناسب شغل و فعالیت های خود تا به حال از افراد و گروه های مختلف که گاه فاصله ای صدو هشتاد درجه ای در آرا و عقایدشان به چشم می خورد بارها مورد انتقاد و آماج اتهامات رنگارنگ قرار گرفته است . نمونه آخری آن مربوط می شود به انسداد یکباره چند وبلاگ ارزشی که جزو پربیننده ترین وبلاگ های جبهه فرهنگی انقلاب بوده اند .

البته آقای شیرازی توضیحاتی در این باره ارائه داد که تا حدود زیادی باعث رفع سوءتفاهمات موجود شد . من قصد قضاوت در این باره را ندارم و برای اثبات حسن نیت خود ، متن دفاعیه ایشان را در ادامه همین مطلب قرار می دهم اما . . .

جناب شیرازی درلابه لای توضیحات مبسوط خود به مطلبی اشاره کرد که مرا به فکر واداشت . ایشان از وبلاگ نویسانی که احترام و آداب میزبان خود یعنی بلگفا را رعایت نمی کنند ، اظهار شکوه نمود . حق با ایشان است . میزبان همه مطالب و قلم فرسایی ها ی ما شرکت بلگفا است . بلگفاست که این فضا را ایجاد کرده و در اختیار ما قرار داده است . ما مختاریم . هر چه می خواهیم می نویسیم اما این اختیار در چارچوب امکانی است که بلگفا ایجاد نموده است . یعنی کافی است مدیر بلگفا به هر دلیلی تصمیم بگیرد فعالیت خود را در این زمینه تعطیل کند . در این صورت عمر وبلاگ هایی که در این فضا تنفس می کنند نیز به سر می آید . ما مختاریم چون بلگفا این طور می خواهد . (امرٌ بین الامرین) . بیخود نیست که به اینترنت می گویند فضای مجازی .

در عالم حقیقت نیز چرخه خلقت این گونه است . ما مختاریم . آزادیم . گاه به خاطر این آزادی و اختیار از خالق این عالم ، غافل شده و احساس کبر و اطلاق به ما دست می دهد . رجز می خوانیم و احساس خدایی می کنیم . غافل از آن که همه تحرکات ما بسته به اشاره تأیید اوست . کافی است اراده خدا طور دیگری رقم بخورد . آن وقت دیگر اثری از ما ، اناالرجل ها و ادعاهای پوشالی مان به چشم نخواهد خورد . چه قدر بین عالم حقیقی و دنیای مجازی شباهت وجود دارد .

در ماه خدا باید خالق بی همتا را سپاسگذار بود که رحم و بزرگواری و صبر وکرامتش ، بیکران بوده و نمک ناشناسی ما را هر بار با قلم عفو خویش به فرصتی دوباره برای اصلاح رفتار و تعالی روحمان تبدیل می کند .

ادامه مطلب

حیسن زاغری

سال شمار زندگی محمد رضا و همایون شجریان :

سالشمار نوین «شجریان»‌ها به دو زبانسالشمار نوین «شجریان»‌ها به دو زبان  

 

 

 

 

     روی عکس کلیک کنید :

توسط حسین زاغری

خدا در نگاه ملاصدرا

ملاصدرا می گوید:


خداوند بی نهایت است و لامکان و بی زمان
اما به قدر فهم تو کوچک می شود
و به قدر نیاز تو فرود می آید
و به قدر آرزوی تو گسترده می شود
و به قدر ایمان تو کارگشا می شود
یتیمان را پدر می شود و مادر
محتاجان برادری را برادر می شود
عقیمان را طفل می شود
ناامیدان را امید می شود
گمگشتگان را راه می شود
در تاریکی ماندگان را نور می شود
رزمندگان را شمشیر می شود
پیران را عصا می شود
محتاجان به عشق را عشق می شود
خداوند همه چیز می شود همه کس را...
به شرط اعتقاد
به شرط پاکی دل
به شرط طهارت روح
به شرط پرهیز از معامله با ابلیس
بشویید قلب هایتان را از هر احساس ناروا
و مغزهایتان را از هر اندیشه خلاف
و زبان هایتان را از هر گفتار ناپاک
و دست هایتان را از هر آلودگی در بازار
و بپرهیزید از ناجوانمردی ها، ناراستی ها، نامردمی ها...
چنین کنید تا ببینید چگونه
بر سفره شما با کاسه ای خوراک و تکه ای نان می نشیند
در دکان شما کفه های ترازویتان را میزان می کند
و در کوچه های خلوت شب با شما آواز می خواند

مگر از زندگی چه می خواهید که در خدایی خدا یافت نمی شود؟؟؟
"آیا خدا برای بنده خویش كافی نیست؟

حسین زاغری

بعد از این در واقعی بودن هر عکسی شک کنید !!!

مونا ایمان



این عکسه همه از روی ماکت های دست ساز گرفته شده
خالق این صحنه های زیب متیو است که این ماکت ها رو باپنبه ونمک و شکر به اضافه فلزهای ورقه شده درست کرده ببینید و لذت ببرید!!!

پارک جهانی

 

یک پارک تفریحی در ژاپن تمام بنا ها و ساختمان های مشهور دنیا رو در مقیاس های کوچک به نمایش گذاشته.....و با استقبال بی نظیری روبرو شده... . شهروندان ژاپنی با رفتن به این پارک دور دنیا رو می گردن

 

 

 

 

 


مونا ایمان

بدون شرح!

حسین زاغری

وفات حضرت خدیجه (س)

حضرت خدیجه (س) شخصیت بزرگواری است  که 25 سال در بحرانی ترین دوران صدر اسلام در کنار پیامبر بود. ایشان بانویی بسیار شریف ، ثروتمند ، با آبرو و احترام و عزت در جامعه عرب جاهلی بوده است .از زمانی که ایشان متوجه شخصیت پیامبر اکرم میشوند شیفته این وجود مبارک می شوند که این خود نشانه باز و روشن بودن قلب و ضمیر حضرت خدیجه (س) است که جذب رسول الله می شوند . شیفتگی ایشان به پیامبر به خاطر گرایش به حق و حق پرستی بوده است. ایشان در میان زنان اولین کسی  است که در ان جامعه  جهل و تاریکی وظلالت که فقط بت پرستی حاکم بود و دین حق چندان موقعیتی نداشت  اسلام را می پذیرد و به پیامبر اکرم ایمان می اورد و از حضرت حمایت می کند و از دین جدیدی که در ان جامعه جاهل و تاریک پشتوانه ای نداشت کاملا حمایت میکند و سرمایه ش را در این راه خرج میکند . در شرح حال حضرت داریم که هر امری از جانب پیامبر می امد  ایشان اطاعت میکردند. پیامبر (ص) می فرماید : « خدیجه اولین زنی بود که به من ایمان اورد و در زمانی که همه مرا ترک کردند او یاریم کرد .» پیامبر(ص)  در حدیث دیگری می فرماید: « چهار نفر از زنان هستند که بهترین زنان بهشت هستند ؛ حضرت خدیجه ، حضرت  فاطمه ،حضرت مریم و آسیه زن فرعون .» در گزارش های دیگری امده که وقتی حضرت خدیجه – چند روز بعد از ابوطالب - از دنیا می روند برای پیامبر مصیبت و سختی بزرگی بود تا حدی که آن سال را «عام الحزن» یعنی سال غم و اندوه نامیدند. پیامبر حامی و پشتیبان خود را از دست داد . ما نیز به همین مناسبت وفات حضرت خدیجه ، یار غار رسول الله را به تمامی مسلمانان جهان  تسلیت عرض می کنیم

(مصادف با دهم رمضان)

حسین زاغری

شخصیت

 

بهترین اشخاص، كسانى هستند كه اگر از آن ها تعریف كردید، خجل شوند و اگر بد گفتید، سكوت كنند.

"جبران خلیل جبران"

 * * * * * * * * * *

حسین زاغری

قدر خانواده ات را بدان


 

با مردی كه در حال عبور بود برخورد کردم

اووه !! معذرت میخوام...

من هم معذرت میخوام ,

دقت نکردم ...

http://marshal-modern.ir/Archive/14290.aspx

 

 

ما خیلی مؤدب بودیم ، من و این غریبه ,خداحافظی كردیم و به راهمان ادامه دادیم

http://marshal-modern.ir/Archive/14291.aspx

 

 

 اما در خانه با آنهایی كه دوستشان داریم چطور رفتار می كنیم 

http://marshal-modern.ir/Archive/14292.aspx

 

 

كمی بعد ازآنروز، در حال پختن شام بودم.دخترم خیلی آرام كنارم ایستاد همینكه برگشتم به اوخوردم وتقریبا" انداختمش با اخم گفتم: ”اه !! ازسرراه برو كنار“  

http://marshal-modern.ir/Archive/14293.aspx

 

 

قلب کوچکش شکست و رفت

http://marshal-modern.ir/Archive/14294.aspx

 

 

نفهمیدم كه چقدر تند حرف زدم

http://marshal-modern.ir/Archive/14295.aspx

 

 

وقتی توی رختخوابم بیدار بودم صدای آرام خدا در درونم گفت:

 وقتی با یك غریبه برخورد میكنی ، آداب معمول را رعایت میكنی 

اما با بچه ای كه دوستش داری بد رفتار میكنی

http://marshal-modern.ir/Archive/14296.aspx

 

 

برو به كف آشپزخانه نگاه كن. آنجا نزدیك در، چند گل پیدا میكنی.

آنها گلهایی هستند كه او برایت آورده است.

خودش آنها را چیده.

صورتی و زرد و آبی

http://marshal-modern.ir/Archive/14297.aspx

 

 

آرام ایستاده بود كه سورپرایزت بكنه

http://marshal-modern.ir/Archive/14298.aspx

 

 

هرگز اشكهایی كه چشمهای كوچیكشو پر كرده بود ندیدی

http://marshal-modern.ir/Archive/14299.aspx

 

 

در این لحظه احساس حقارت كردم

http://marshal-modern.ir/Archive/14300.aspx

 

 

اشكهایم سرازیر شدند.

آرام رفتم و كنار تختش زانو زدم

http://marshal-modern.ir/Archive/14301.aspx

 

 

بیدار شو كوچولو ، بیدار شو. اینا رو برای من چیدی؟

 http://marshal-modern.ir/Archive/14302.aspx

 

 

گفتم دخترم واقعاً متاسفم از رفتاری كه امروز داشتم 
نمیبایست اون طور سرت 
داد بکشم

گفت :اشکالی نداره من به هر حال دوستت دارم مامان

من هم دوستت دارم دخترم

و گلها رو هم دوست دارم 

مخصوصا آبیه رو

http://marshal-modern.ir/Archive/14303.aspx

 

گفت : اونا رو كنار درخت پیدا کردم ورشون داشتم چون مثل تو خوشگلن

میدونستم دوستشون داری ، مخصوصا آبیه رو

...

 

 

آیا میدانید كه اگر فردا بمیرید شركتی كه در آن كار میكنید به آسانی در ظرف یك روز برای شما جانشینی می آورد؟

http://marshal-modern.ir/Archive/14304.aspx

 

 

اما خانواده ای كه به جا میگذارید تا آخر عمر فقدان شما را احساس خواهد كرد.

http://marshal-modern.ir/Archive/14305.aspx

 

 

و به این فكر كنید كه ما خود را وقف كارمیكنیم و نه خانواده مان

!

http://marshal-modern.ir/Archive/14306.aspx

 

چه سرمایه گذاری

ناعاقلانه ای !!
 اینطور فكر نمیكنید؟!!

 

به راستی كلمه
“خانواده“ یعنی چه ؟؟

http://marshal-modern.ir/Archive/14307.aspx




مونا ایمان

قدرتمند ترین و پیشرفته ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی جهان

قدرتمند ترین و پیشرفته ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی جهان

 


بی-۲ اسپیریت (شبح)، نام بمب‌افکن رادارگریز چند منظوره شرکت نورث روپ گرومن است که توانایی پرتاب سلاح‌های هسته‌ای و متعارف را دارد. همچنین می‌توان در این نابودگر از بمب‌هایی که از سیستم GPS بهره می‌برند (GPS-Aided Bomb) استفاده کرد. B۲ با سوخت گیری اولیه ۹۶۰۰ را طی می‌کند و اگر سوخت گیری هوایی کند (Aerial Refueling)، می‌تواند به هر نقطه‌ای از این کرهٔ خاکی سر بزند. این بمب افکن در ارتفاع ۵۰۰۰۰ پایی به دور از چشم رادارهای دشمن می‌تواند بمب‌های زیادی را رها کند.
این بمب افکن نقطه برجسته‌ای در طرح مدرن کردن بمب افکن‌های آمریکا بود. این بمب افکن همچنان گران قیمت ترین هواپیمایی است که تا حالا ساخته قیمت آن را حدود ۱٫۱۵۷ تا ۲٫۲ میلیارد دلار که در مقایسه با ناو هواپیمابر نیمیتز که قیمتی برابر ۴٫۵ تا ۶ میلیارد دلار دارد هزینه بالایی محسوب می‌شود.
همچنین نسل دوم این بمب افکن دارای خاصیت رادار گریزی بهتری است که می‌تواند در مقابل سیستم‌های ضد هوایی مقاوم باشد. بدنهٔ هواپیما از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می‌کند. دودهای حاصل از موتور قبل از اینکه خارج شوند، کاملا" سرد می‌شوند تا رادای‌های حرارتی نتوانند مسیر هواپیما را پیدا کنند. همان طور که در تصاویر هواپیما ملاحظه می‌کنید، سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع شکل، طرح بال پرنده می‌گویند که در آن همه چیز بر روی بال هواپیما نصب می‌شود.
B۲ برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که B۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را سیر کند.
این بمب افکن در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و تعداد ۲۱ عدد از آن تاکنون ساخته شده‌است. از این میان یک فروند به‌نام «شبه کنزاس» در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸ کمی پس از برخاست، با باند پرواز برخورد کرد و کاملا نابود شد. دو خلبان آن پیش از این سانحه از هواپیما بیرون آمدند و جان سالم بدر بردند. این حادثه از پرهزینه‌ترین حادثه‌های دنیا بشمار می‌آید.
این هواپیما در مقایسه با دیگر بمب افکن های عمده آمریکایی مانند بی 52 و بی 1 بی، قابلیت انعطاف پذیری بسیاری را با خود به همراه دارد و قابل ترین گونه در میان بمب افکن های سرنشین دار است. مهمترین ویژگی این بمب افکن، مخفی بودن آن از دید رادار است که توانایی بی نظیری در انهدام ارزشمند ترین پایگاه‌های دشمن حتی در قلب پدافند های هوایی بسیار سنگین به این هواپیمای بمب افکن می‌دهد. این ویژگی ها، تماماً موجب شده اند که بی 2 به عنوان تنها بمب افکن قرن بیست و یکم شناخته شود. ویژگی های پنهان کاری، آیرودینامیکی و توانایی حمل مقدار زیادی تسلیحات، این بمب افکن را از سایر بمب افکن های موجود در خدمت متمایز و جدا می سازد. بدین وسیله، این هواپیما قادر است به دور از ترس از شناسایی به وسیله رادار دشمن، در ارتفاعات بالا به عملیات و تجسس پرداخته و آزادی عمل فوق العاده‌ای نیز داشته باشد.
بمب افکن فوق پیشرفتهء
B-2 موسوم به Spirit یا «روح»، جهت پاسخگویی به نیاز نیروی هوایی ایالات متحده در نبردهای قرن آینده، طراحی و ساخته شده است. B-2 Spirit که به وسیله کمپانی بزرگ «نورثروپ – گرومن» ساخته شد، یک بمب افکن پنهانکار (استیلت) و چندکاره (Multirole) محسوب می‏شود که قادر است انواع بمبهای معمول و اتمی را پرتاب کند. این بمب‏افکن، مرحله ی مهمی از برنامه ی تولید بمب‏افکن‏های پیشرفته در ایالات متحده به حساب می‏آید...

 

 

..... B-2، گران‏قیمت‏ترین هواپیمایی است که تاکنون در تاریخ جهان ساخته شده است؛ قیمتی که برای هر فروند آن تخمین زده می شود، رقمی بین 1.157 تا 2.2 میلیارد دلار(!) را بالغ می‏شود. این رقم، با توجه به دوره ی ساخت هواپیما، از زیاد به کم تغییر کرده است.

در جریان یک ارزیابی به عمل آمده توسط نیروی هوایی ایالات متحده که نتایج آن نیز منتشر شد، دقت بمباران دو فروند
B-2 مسلح شده، برابر 75 فروند هواپیمای معمول از نوع دیگر است!!

 

مهمترین ویژگی B-2،
-بی‏نیازی از سوختگیری هوایی بر فراز اقیانوس آرام
-قابلیت سوختگیری هوایی
-طرح انقلابی ادغام دو خاصیتی «کمتر مشاهده شدن با حفظ بازدهی بالای آئرودینامیک» و «توان بالای بارگذاری مهمات»
-استفاده از مواد کامپوزیتی (ترکیبی)، پوشش مخصوص روی بدنه و طرح موسوم به «بال پرنده»، مواردی هستند که در افزایش قابلیت پنهان‏
کاری این بمب‏افکن، تاثیرگذار می‏باشند.


 


بمب‏افکن
B-2 دو خدمه دارد؛ یک نفر خلبان در سمت چپ و فرمانده ماموریت که در سمت راست قرار می‏گیرند، این دو نفر، توانی برابر چهار خدمهء بمب‏افکن B-1B یا پنج نفر خدمهء B-52 دارند.
 
اولین هواپیمای
B-2 به تاریخ 22 نوامبر 1988 از آشیانهء خود در تاسیسات شمارهء 42 پایگاه هوایی Palmdale در کالیفرنیا (مکانی که در آنجا ساخته شد) بیرون آورده شد و به نمایش عموم درآمد. اولین پرواز B-2 به تاریخ 17 جولای 1989 انجام پذیرفت.



اولین هواپیمای
B-2 که به نام «روح میسوری» یا Spirit of Missouri نام گذاری شده بود، به تاریخ 17 دسامبر 1993 تحویل نیروی هوایی شد. 


 


پایگاههای
B-2:
*جزیرهء دیگوگارسیا یا Diego Garcia متعلق به بریتانیا می‏باشد و در اقیانوس هند – حدود 1600 کیلومتری جنوب هندوستان - واقع است. (این جزیره از جنوبی ترین ساحل ایران، فاصله ای در حدود 3400 کیلومتر دارد)





*جزیرهء گوآم یا
Guam، متعلق به ایالات متحدهء آمریکا میباشد و در غرب اقیانوس آرام قرار دارد.
سقوط یک فروند
B2 در این پایگاه:



*گلوس‏ترشر یا
Gloucestershire شهری در جنوب غربی انگلستان است.


کابین:
کابین برای جای دادن دو خدمه ساخته شده است. در کابین بی-2، از یک نمایشگر رنگی 9 کاناله موسوم به
electronic flight instrumentation system یا EFIS استفاده شده است. بر روی این نمایشگر، اطلاعات پرواز، موتورها، داده های کسب شده به وسیلهء حسگرها و وضعیت مهمات هواپیما به نمایش گذاشته می شود. خلبان به وسیلهء تنها یک کلید سه حالته، می تواند هواپیما را در حالت برخاستن (Takeoff mode)، حالت جنگی (go-to war mode) و حالت فرود (Landing mode) قرار دهد.

B-2 به عنوان بقاپذیرترین، پایدارترین و پیشرفته ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی جهان شناخته می شود.